A Nagytarcsai Szociális Segítő Szolgálat ügyfél fogadási rendje:
Hétfő: | 12:00 – 18:00 |
Kedd: | 08:00 – 12:00 |
Szerda: | 12:00 – 16:00 |
Csütörtök: | 08:00 – 12:00 |
Péntek: | 08:00 – 10:00 |
Minden hónap első hétfői napján 13-17 óra között fogadóórát tart.
Időpontot előre egyeztetni szükséges a +36 70 3342813-as telefonszámon.
Az intézmény vezetője: Berki Katalin
Házi gondozó:
- Kunsch Zsolt
Családsegítő:
- Jármi Hajnalka
- Nagy Katalin (06/20-462-6846)
- Kunsch-Kohut Gabriella
Szociális asszisztens:
- Zsigmond Zita
Cím: 2142 Nagytarcsa, Zrínyi M. u. 38.
Telefon: 06-28-450-478
Email: segitoszolgalat@nagytarcsa.hu
Hírekért, aktuális információkért kövessék a Nagytarcsai Szociális Segítő Szolgálat Facebook oldalát
A készenléti szolgálat elérhetősége:
06-70 334-01-34 mely a Gödöllői Forrás Szociális Segítő és Gyermekjóléti Központ által biztosított, a felmerülő krízishelyzetekben történő azonnali segítség, tanácsadás vagy tájékoztatás nyújtása. Hívható minden nap 0-24 óráig. Nem ingyenes szám.
Letölthető dokumentumok:
Tájékoztatási nyilatkozat NSZSSZ
Nagytarcsa Község területén illetékes gyermekjogi képviselő és elérhetőségei:
dr. Juhász Erika
erika.juhasz@ijsz.bm.gov.hu
+36 20 4899 629
Nagytarcsa Község területén illetékes ellátott jogi képviselő és elérhetőségei:
Forgács Béla
bela.forgacs@ijsz.bm.gov.hu
+36 20 4899 529
Intézményünk Nagytarcsa Község szociális alapellátását végzi
Az intézmény felépítése:
- Család-és Gyermekjóléti Szolgálat (a szolgáltatás ingyenes)
- Házi segítségnyújtás (a szolgáltatás térítési díjköteles)
- Szociális étkeztetés (a szolgáltatás terítési díjköteles)
Az intézmény tevékenysége:
Család- és Gyermekjóléti Szolgáltatás
Feladataink:
A szociális gondokkal küzdő egyének, családok, csoportok szociális és mentálhigiénés ellátása. A fő cél az, hogy a hozzánk fordulók képesek legyenek a maguk problémájának felismerésére, kialakuljanak érdekérvényesítő készségeik, végül a segítő kapcsolat hatására képessé váljanak saját problémájuk kezelésére, az önmagukon való segíteni tudásra. A gondozás során a családgondozó komplexitásra törekszik, tehát a mentálhigiénés és szociális szolgáltatások egységét valósítja meg. Feladatunk, hogy hozzájáruljunk a Nagytarcsán élő gyermekek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítéséhez. Célunk a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszűntetése, valamint a gyermek családból történő kiemelésének megelőzése. Kiemelten fontosnak tartjuk a megelőzést, ezért a szolgálatunk jelzőrendszertműködtet, melynek tagjai: Nagytarcsa Község Önkormányzata, egészségügyi szolgáltatást nyújtók, közoktatási intézmények, rendőrség, ügyészség, bíróság.
Jelzéssel élhet bárki, aki a környezetében gyermekbántalmazást, vagy más veszélyeztetést észlel. A jelző személyét minden esetben a legszigorúbb titoktartással kezeljük.
Általános szolgáltatásaink:
- A családban jelentkező krízisek, működési zavarok, konfliktusok megoldásának családgondozással történőelősegítése.
- Szociális, mentálhigiénés, és életvezetési tanácsadás.
- Információs tanácsadás szociális, családtámogatási és társadalombiztosítási ellátásokról való tájékoztatás.
- Rendszeres szociális segélyben részesülőkkel való foglalkozás, együttműködési kötelezettség keretén belül.
- Észlelő és jelzőrendszerműködtetése a veszélyeztető helyzetek és krízishelyzet megelőzése céljából, a település humán szolgáltatást nyújtó intézményeinek,
- szervezeteink részvételével (egészségügyi szolgáltatók, oktatási intézmények, gyermekjóléti szolgálat, gondozási központ, társadalmi szervezetek, egyházak.).
- A lakosság szociális és mentálhigiénés helyzetének figyelemmel kísérése, a nagy számban előforduló problémák okainak feltárása és jelzése az illetékesek felé.
- Javaslattétel a helyi önkormányzat felé új szociális ellátások bevezetésére a szükségleteknek megfelelően.
- Természetbeni juttatások, használt ruha, bútor közvetítése.
- A gyermekkel és családjával végzett családgondozással a gyermek problémáinak rendezése, a családban történőműködési zavarok ellensúlyozása.
- A családi konfliktusok megoldásának elősegítése, különösen a válás, a gyermekelhelyezés és a kapcsolattartás esetében.
- Szükség esetén javaslat készítése a gyermek családjából történő kiemelésre, a leendő gondozási helyére vagy annak megváltoztatására.
- A gyermek panaszának meghallgatása, és annak orvoslása érdekében a szükséges intézkedés megtétele.
- A védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervének elkészítése és a család segítése abban, hogy ez megvalósuljon.
- Hivatalos ügyek intézésének segítése.
A Szolgálatot felkereshetik a szülők és a gyermekek egyaránt. Az intézmény dolgozói a szociális munka Etikai Kódexe alapján végzik a munkájukat, melynek alapja a humánum, az emberi méltóság tiszteletben tartása és a titoktartás. Várjuk mindazokat, akik szolgáltatásainkra igényt tartanak és elfogadják segítségünket. Ezúton szeretnénk köszönetet mondani mindazoknak, akik adományokkal illetve önzetlen segítséggel járultak hozzá a rászorulók életminőségének javításához.
Házi segítségnyújtás
A házi segítségnyújtás olyan gondozási forma, amely az ellátott önálló életvitelének fenntartását szükségletének megfelelően lakásán biztosítja.
Általános szolgáltatásaink:
- Mentális gondozás, segítő kapcsolat kialakítása az idős, beteg emberekkel
- Segítségnyújtás abban, hogy a gondozott a környezetével megfelelő kapcsolatot tudjon kialakítani (pl.: családi kapcsolatok segítése)
- Testi, személyi higiéné biztosítása (fürdetés, öltözés, ágyazás), hozzátartozók megtanítása ezen feladatok szakszerű elvégzésére
- Lakókörnyezet rendben tartása, (mosás, takarítás)
- Kapcsolattartás a kezelőorvossal
- Gyógyszer kiváltás, gyógyászati segédeszközhöz való hozzájutás segítése
- Hivatalos ügyek intézése
- Bevásárlás
A házi segítségnyújtás iránti kérelmet az intézményhez kell benyújtani. A szükséges nyomtatványok a házi gondozónál igényelhetőek.
A házi segítségnyújtásért csekély díjazást kell fizetni. A fizetés mértékét Nagytarcsa Község Önkormányzatának helyi szociális rendelete szabályozza.
Jelzőrendszer
A lakosság tagjai veszélyeztetettségének megelőzésére és a veszélyeztetettség megszüntetése érdekében jelzőrendszert működtetünk. A problémák okát feltárjuk, a megoldásra javaslati alternatívát ajánlunk.
A jelzőrendszer tagjai: oktatási intézmények, védőnői hálózat, háziorvosok, rendőrség, polgárőrség, egyházak, lakosság.
A jelzőrendszer tagjaival évente hat alkalommal jelzőrendszeri konferencia keretein belül, illetve szükség szerint egyeztetünk, hogy a leghamarabb megszűnhessenek a veszélyeztető tényezők.
Minden állampolgár élhet lakossági jelzéssel, amennyiben veszélyeztető tényezőt, vagy normaszegő magatartást tapasztal településünkön. A jelző fél számára minden esetben anonimitást biztosítunk. A jelzéshez szükséges dokumentumot letöltheti honlapunkról.
Szociális étkeztetés
Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorult lakosoknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, kik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani
Az ellátás térítés köteles. A kötelezett által fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető konkrét összegben állapítja meg, és arról az ellátást igénylőt a megállapodás megkötésekor írásban tájékoztatja.
Különösen: koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, szenvedélybetegségük, vagy hajléktalanságuk miatt.
A lakosság szükségleteinek megfelelően szervezhető az étel:
- kiszolgálásával egyidejű helyben fogyasztással,
- elvitelének lehetővé tételével,
- lakásra szállításával.
Ha az étkeztetésben részesülő személy egészségi állapota indokolja, a háziorvos javaslatára az ellátást igénybe vevő részére diétás étkeztetést kell biztosítani.
A személyes gondoskodás nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes:
- az ellátást igénylő kérelmére, indítványára történik;
- ha az ellátást igénylő személy cselekvőképtelen, a kérelmet, illetve indítványt – az érintett személy véleményét lehetőség szerint figyelembe véve – a törvényes képviselője terjeszti elő;
- a korlátozottan cselekvőképes az ellátást igénylő kérelmére, indítványára történik;
- ha az ellátást igénylő személy cselekvőképtelen, a kérelmet, illetve indítványt – az érintett személy véleményét lehetőség szerint figyelembe véve – a törvényes képviselője terjeszti elő;
- a korlátozottan cselekvőképes személy a kérelmét, a törvényes képviselőjének beleegyezésével vagy – ha e tekintetben a bíróság a cselekvőképességét nem korlátozta – önállóan terjesztheti elő
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételét szóban vagy írásban szükséges kérelmezni.
Szociális étkezés esetén a kérelem előterjesztésekor be kell nyújtani a 9/1999.(XI.24.) számú SZCSM rendelet 1. számú melléklet II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot.
Ha az ellátott, törvényes képviselője, vagy a térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díjat vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri,
- állami fenntartó esetén az intézményi térítési díj összegéről szóló írásbeli tájékoztatás kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat, ezt követően a fenntartó döntésének felülvizsgálata bíróságtól kérhető,
- nem állami fenntartó esetén a bíróságtól kérheti a térítési díj megállapítását. A fenntartó döntéséig, illetve a bíróság jogerős határozatáig a korábban megállapított személyi térítési díjat kell megfizetni.
Panasz kezelésére vonatkozóan:
Az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról 37/A. § alapján az ellátás megszüntetésének módja:
„(1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, a gyermekek esélynövelő szolgáltatásai kivételével a személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnik
- a) a határozott idejű elhelyezés esetén a megjelölt időtartam – illetve a meghosszabbított időtartam – leteltével,
- b) a jogosultsági feltételek megszűnésével.
(2) Az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszüntetését a jogosult, illetve törvényes képviselője kérelmezheti, melynek alapján az intézményvezető az ellátást megszünteti. Az ellátás a megegyezés időpontjában, illetve ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint szűnik meg.
(3) Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátást megszünteti, ha a jogosult a házirendet ismételten súlyosan megsérti, vagy az ellátás feltételei, okai már nem állnak fenn.
(3a) Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett, a családok átmeneti otthonában a szülőnek, nagykorú testvérnek nyújtott ellátást a (3) bekezdésben foglaltakon túl megszünteti, ha a szülő, nagykorú testvér mások életét, testi épségét veszélyeztető magatartást tanúsít. Az intézményvezető ezzel egyidejűleg értesíti a szülő lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerinti gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szolgáltatót, és szükség esetén hatósági intézkedést kezdeményez.
(4) Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszüntetéséről, valamint az ellene tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat vagy törvényes képviselőjét. Egyet nem értés esetén a jogosult vagy törvényes képviselője az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat. A (3a) bekezdés szerinti eset kivételével a fenntartó végrehajtható határozatáig az ellátást biztosítani kell.
(5) Ha a személyes gondoskodást nyújtó ellátásra irányuló jogviszony keletkezését
- a) a helyi önkormányzat képviselő-testületének határozata,
- b) a gyámhatóságnak a határozata
alapozza meg, az ellátást csak határozat szüntetheti meg.”
A Gödöllői Forrás Szociális Segítő és Gyermekjóléti Központ
2016-ban alakult át a gyermekvédelmi alapellátás rendszere, ekkor jöttek létre a járási család- és gyermekjóléti központok.
A család- és gyermekjóléti központ fenntartója a járásszékhely (Gödöllő) önkormányzata, amely a járásszékhely településen működik. A család- és gyermekjóléti központ egyrészt a gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedésekhez kapcsolódó tevékenységeket lát el, másrészről speciális szolgáltatásokat nyújt (pl.: készenléti ügyelet, kapcsolattartási ügyelet, iskolai szociális munka, jogi és pszichológiai tanácsadás), valamint speciális szakembereket biztosít (pl.: jogász, pszichológus, mediátor stb.), továbbá a járás család- és gyermekjóléti szolgálatainak szakmai munkáját támogatja.
Az észlelő- és jelzőrendszer fontos részét képezi a család- és gyermekjóléti központok által nyújtott készenléti szolgálat, amely egy munkaidőn kívül hívható telefonszámon érhető el, és melynek célja a család- és gyermekjóléti központ nyitvatartási idején kívül felmerülő krízishelyzetekben történő tájékoztatás, tanácsadás és segítségnyújtás biztosítása.
A Gödöllői Család- és Gyermekjóléti Központ gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedésekhez kapcsolódó tevékenységeket lát el, azaz bizonyos, a gyámhivatal által elrendelt hatósági intézkedésekben vesz részt. Ezen kívül a gyermekjóléti központ speciális szolgáltatásokat biztosít a Gödöllői Járás területén élő lakosoknak, úgy, mint: jogi tanácsadás, pszichológiai tanácsadás, családi életvezetési tanácsadás, mediáció, óvodai- iskolai segítő tevékenység, kapcsolattartási ügyelet, készenléti szolgálat.
A Gödöllői Forrás Szociális Segítő és Gyermekjóléti Központ Család- és Gyermekjóléti Központ ellátási területe a Gödöllői Járás, szolgáltatásait a Gödöllői Járás területén életvitelszerűen tartózkodó személyek térítésmentesen vehetik igénybe.
Szolgáltatások:
A szociális diagnózis, a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások igénybevételét megelőző, szükségleteket vizsgáló módszer. A diagnózis felvétele szükség szerint egy vagy több alkalommal történik, legtöbbször az ügyfél otthonában. Az első találkozástól számított 15 napon belül kell elkészülnie. A szolgáltatás célja, hogy minden ügyfél azt a szolgáltatást kapja, amire valóban szüksége van, továbbá eredményesebben jusson hozzá az ellátórendszerrel kapcsolatos információkhoz. A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes, felvétele önkéntességre alapul.
A kórházi szociális munkás segíti a kommunikációt és az együttműködést az egészségügyi szakszemélyzet (orvos, ápolást végző személyzet) és a beteg között. Segíti a betegség elfogadását, oldja a szorongást, javítja a beteg jövőképét. Támogatja a beteget életmódjának megváltoztatásában. Segíti az orvost, hogy jobban megértse a beteg helyzetét, körülményeit. Segít a beteg családjának a betegséggel való megküzdésben, segíti a beteg és családja közötti kommunikációt. Információt nyújt a betegnek a kórházból történő elbocsátás utáni lehetőségekről (otthonápolás, rehabilitáció). Segíti a beteg számára szükséges gyógyászati segédeszközök felkutatását, kölcsönzését, vásárlását, önsegítő csoportok szervezésében vesz részt, kutatási-oktatási tevékenységet végez.
A család- és gyermekjóléti központok kötelező feladatai között szereplő gyermekvédelmi célú utcai szociális munka törvényben megfogalmazott célja a magatartásával testi, lelki, értelmi fejlődését veszélyeztető, szabadidejét az utcán töltő, kallódó, csellengő gyermek segítése, a lakóhelyéről önkényesen eltávozott vagy szülő/törvényes képviselő által a lakásból kitett, ezáltal ellátás és felügyelet nélkül maradó gyermek lakóhelyére történő visszakerülésének elősegítése, szükség esetén átmeneti gondozásának vagy gyermekvédelmi gondoskodásban részesítésének kezdeményezése,a gyermekek beilleszkedését, szabadidejük hasznos eltöltését segítő programok szervezése, lehetőség szerint bevonva a gyermek családját is.
A kapcsolattartási ügyelet olyan esetben nyújt segítséget, amikor a különélő szülő gyermekével/gyermekeivel való kapcsolattartás valamilyen oknál fogva akadályozva van, vagy felmerül, hogy a szülő valamilyen módon veszélyeztetheti a gyermeket. Ezen kívül a szolgáltatás segítséget nyújthat abban az esetben, ha a különélő fél és a gyermeke/gyermekei hosszabb ideje nem találkoztak, így segítve a kapcsolat erősödését. Kapcsolattartási ügyeletünk az intézmény ellátási területén életvitelszerűen tartózkodó gyermekek, valamint hozzátartozóik számára biztosít kapcsolattartási lehetőséget (a kapcsolattartásra jogosult hozzátartozó lakóhelyétől függetlenül). A kapcsolattartási ügyelet feladata a kapcsolattartás biztosítása a gyermek és a tőle különélő szülő (ill. egyéb hozzátartozó, pl.: nagyszülő, testvér) számára olyan esetekben, amikor a gyermek érzelmi, ill. fizikai biztonsága másképp nem lenne garantálható. A kapcsolattartási ügyelet helyszínt és szakembert biztosít a kapcsolattartások megvalósulásához. A kapcsolatügyelet szolgáltatás igénybevételére a bíróság vagy a gyámhivatal végzésében kötelezheti a feleket. A gyakorlat az, hogy a gyermek tényleges tartózkodási helye szerint illetékes család- és gyermekjóléti központot jelölik ki a kapcsolattartásra.
A kapcsolattartási ügyelet intézményünkben minden szombaton 10-18 óra között érhető el.
Óvodai iskolai szociális segítő tevékenység 2018 szeptemberétől kötelező minden oktatást, nevelést folytató intézményben. Az óvodai és iskolai szociális segítő sokféle feladatot lát el az intézményekben, segítő kezet nyújt megannyi diáknak, tanárnak és szülőnek is. Főbb tevékenységek közé tartozik a prevenció, közösségfejlesztés, egyéni beszélgetés, hivatalos ügyekben való segítségnyújtás, érzékenyítés, valamint a pályaorientáció. A szociális segítő részese az óvodai és iskolai élet mindennapjainak, meghallgat, segít és szervez, ezen felül iskolákban klub tevékenységekkel színesíti az iskola életet. Ezen felül a szociális segítő összekötő kapocs az óvodák, iskolák a helyi családsegítő szolgálat és a gyermekjóléti központ között. Az óvodai és iskolai szociális segítőhöz bizalommal fordulhat minden diák, szülő, pedagógus és szakember is.
A családi életvezetési tanácsadás során megfogalmazzuk a családban élők azon céljait, szükségleteit, gondolatait, amelyek a család működésére kihatnak, figyelembe véve a család, mint egység közös céljait. Az „életvezetési tanácsadás” nem ad tanácsokat, sem útmutatást, hanem észrevételeket tesz. A pontos kérdések segítségével a kliens maga ismeri fel élete buktatóit és találja meg a válaszokat, amelyeket saját döntéseként felelősen fog alkalmazni. A tanácsadás során tükröt tartunk a család működési rendszerére, mely során kívülállóként rávilágíthatunk olyan működési metódusokra, amelyeket a családtagok érintettségük okán nem ismernek fel. A mindennapi életben való működési színvonallal dolgozunk („itt és most” elve). A közeljövőre határozunk meg terveket.
A mediáció, magyarul közvetítő eljárás egy alternatív konfliktuskezelési módszer. Egy olyan eljárás, mely során a vitás felek egy harmadik, független, semleges fél segítségével próbálják meg feloldani konfliktusaikat, a vitás helyzetet. A Gödöllői Forrás Szociális Segítő és Gyermekjóléti Központ speciális szolgáltatása a gyermekes családok részére biztosított mediáció. A közvetítői eljárásban a gyermekkel kapcsolatos vitás kérdésekben segítjük a résztvevőket megegyezni. A megegyezés feltételeiről a felek döntenek. A mediátor segít tisztázni a konfliktus természetét, segít olyan megoldást találni, amely mindkét fél számára kielégítő, de nem dönt. Mindenki a saját érdekét képviseli, a mediátor nem oldja meg a problémát az érintettek helyett.
Intézményünk pszichológusi tanácsadást biztosít, terápiát, valamint pszichológiai tesztek felvételét pszichológusunk nem végez. Erre való tekintettel pszichológiai szakértői véleményt nem állít ki. A tanácsadás szolgáltatást minden, a Gödöllői Járás településein életvitelszerűen tartózkodó, kiskorú gyermeket nevelő személy, valamint 18 év alatti gyermek térítésmentesen veheti igénybe. A tanácsadásra az alábbi telefonszámon lehet időpontot egyeztetni: 06-70-474-9729. A személyes konzultációra minden esetben előzetes időpont egyeztetés után van lehetőség.
Intézményünkben lehetőség van jogi tanácsot kérni személyesen minden hétfőn 13-15 óra között. A jogi tanácsadást Dr. Szőke Pál ügyvéd biztosítja. A tanácsadáson való részvételhez minden esetben időpont foglalása szükséges, amire intézményünk központi telefonszámán van lehetőség 06-28-513-605. A jogi tanácsadás szolgáltatást minden, a Gödöllői Járás településein életvitelszerűen tartózkodó személy térítésmentesen veheti igénybe.
A készenléti szolgálat telefonos, szakszerű segítségnyújtás, tanácsadás, tájékoztatás krízishelyzetbe került személyeknek, családoknak, gyermekeknek a Család és Gyermekjóléti Központ nyitvatartási idején túl. A készenléti szolgálat munkatársa közvetlen beavatkozást nem végez. A telefonszám térítésköteles. A készenléti szolgálat telefonszáma: 06-70-334-0134.
A készenléti szolgálat az alábbi időpontokban hívható:
hétfőn és szerdán 18:00-tól másnap 8:00-ig
kedden és csütörtökön 16:00-tól másnap 8:00-ig
pénteken 12:00-tól, szombat és vasárnap egész nap hétfő 08:00-ig
Gödöllői Forrás Szociális Segítő és Gyermekjóléti Központ
Cím:
2100 Gödöllő, Tessedik Sámuel utca 4.
Megközelíthető:
2100 Gödöllő, Ganz Ábrahám u. 7.
Telefon: 06 28 513 605, 06 28 513 606
Intézmény e-mail címe:
forras@godollo.hu
NYITVATARTÁS
Hétfő: 8:00–18:00
Kedd: 8:00–16:00
Szerda: 8:00–18:00
Csütörtök: 8:00–16:00
Péntek: 8:00–12:00 (nincs ügyfélfogadás)