Tisztelt Lakosság!
Korábban tájékoztattuk Önöket, hogy a háziorvosi-, házi gyermekorvosi és védőnői ellátással kapcsolatos lakossági felmérések lezárultak. Júliusban a felnőtt háziorvosi ellátásra vonatkozó lakossági véleményeket közöltük, alábbiakban a felmérés házi gyermekorvosi és védőnői ellátáshoz kapcsolódó részének kiértékelését olvashatják.
Következik a gyermekorvosi ellátás
A gyermekorvosi feladatokat egész Nagytarcsa területén jelenleg egy körzet végzi, Dr. Kovács Viktória doktornő és Nagyné Kiss Erzsébet asszisztens személyében. A 2024. évi gyermekorvosi beszámoló alapján 1540 főt látnak el. A praxis kormegoszlása a következő: 1 év alatt 80 fő, 1-4 éves 417 fő, 5-14 éves 860 fő, 15-18 éves 186 fő.
Demográfia
A felmérésben 114 család vett részt, amely összesen 189 gyermeket jelent. A korcsoportok szerinti bontás szórt értékeket mutat. A válaszadó családok körülbelül 50%-nál kettő vagy több gyermek is igénybe veszi a szolgáltatást.
Az alábbi diagrammon látható, hogy az egyes családok milyen gyakorisággal veszik igénybe az ellátást. Az ábráról leolvasható, hogy a válaszadók fele havonta vagy akár havonta többször is, míg a másik fele inkább negyedévente vagy még annál is ritkábban veszi igénybe a szolgáltatást.
Rendelési idő
A kitöltők 54,4%-a elégedett a jelenlegi rendelési idővel, 41,2% szerint lehetne hosszabb és/vagy egy kicsit rugalmasabb és 4,4% egyáltalán nem elégedett. A résztvevők átlagosan 4,32-re értékelték.
Kapcsolattartás
Összeségében elmondható, hogy a válaszadóknak nagyon jó tapasztalata van a gyermekorvosi rendelővel való kapcsolattartásban. Telefonos kapcsolattartást 4,55-re, az e-mailen keresztül megvalósuló kommunikációt 4,52-re és a személyes kontaktálást szintén 4,52-re értékelték. A legtöbben személyesen (109 család), e-mailen keresztül pedig sokkal kevesebben (83 család) veszi fel a kapcsolatot a rendelővel.
Rendelő véleményezése
A résztvevők 33,3%-a úgy gondolja, hogy a rendelő higiénikus, míg 61,4%-a szerint lehetne egy kicsivel tisztább, 4,4% egyáltalán nem elégedett a higiéniával. Az ellátással kapcsolatos kérdések közül a válaszadók ezt a szempontot találták a leggyengébbnek, de még így is egy egész jónak mondható 3,98 pontos értékelést kapott.
A rendelő korszerűségével a válaszadók nagy része meg van elégedve. Ezt a szempontot 4,46-ra értékelték. A kitöltők 64%-a nagyon korszerűnek tarja, 31,6% úgy gondolja, hogy van min fejleszteni és 4,4% szerint elavult a rendelő.
Az alábbi diagrammból látható, hogy a válaszadók nagyrészének a várakozási idővel és sorban állással van a legnagyobb problémája. Továbbá örülnének, ha a rendelőben felújításra és fejlesztésekre kerülne sor.
Ellátás minősége
A szülők 78,1%-a gondolja úgy, hogy gyermeke maximális figyelmet kap az ellátás során. A válaszadók 18,4%-a gondolja azt, hogy a gyermekére valamivel több figyelmet kellene fordítania a gyermekorvosnak. A témakörök közül a gyermek felé tanúsított figyelem kapta a legmagasabb értékelést a válaszadók körében, átlagosan 4,66 pont képében.
A következő ábrákon látható a doktornő és az asszisztens hozzáállása a kitöltők véleménye alapján. Jól látható, hogy a válaszadók nagy része szerint mindketten nagyon kedvesek és segítőkészek.
A problémák gyakoriságára irányuló kérdésnél a válaszadók 77,2%-a sosem tapasztalt problémát, 18,8% szerint ritkán fordul elő probléma. A kitöltők 7%-a gyakran tapasztal problémát.
Úgy gondoljuk, hogy a gyermekorvosi ellátásról kialakított általános kép az, hogy mindent összevetve jó minőségű. A leírtak jól tükrözik az összesített értékelés átlagát, ami ~ 4,60, míg a módusza 5-ös. 72,8% szerint kiváló minőségű, 24,6% szerint lehetne rajta javítani, 2,6% gondolja úgy, hogy nem túl jó.
Javaslatok
Itt is lehetőség nyílt a családok számára ötletet adni az önkormányzatnak a gyermekorvosi ellátás javításának érdekében. Összesen 64 javaslat érkezett. A legtöbb egy második körzet létrehozására irányult, továbbá számos felvetés volt a váróteremmel kapcsolatos problémákról. Ezeken felül nagyon sok köszönetnyilvánító, valamint dicsérő üzenet érkezett a doktornő és az asszisztens munkájának elismerésére.
Végezetül a védőnői szolgálat
A védőnői feladatok 3 körzetre vannak osztva. Az első körzetben Kissné Szarka Krisztina, a második körzetben Székelyhidi Boglárka és a harmadik körzetben Simonné Szatmári Tünde végzi munkáját. A 2024. évi védőnői beszámoló alapján az I. körzethez 254 család, a II. körzethez 219 család és a III. körzethez 181 család tartozik.
Demográfia
A felmérésben 87 család vett részt. Ezeknek a családoknak a nagyrésze az I. és a II. körzethez tartozik. A válaszadó családok majdnem 50%-nál kettő vagy több gyermek is igénybe veszi a szolgáltatást.
Az alábbi diagrammon látható, hogy az egyes családok milyen gyakorisággal látogatják meg az intézményt. Jól látható, hogy a családok nagy része negyedévente vagy még annál is ritkábban veszik igénybe a szolgáltatást, persze ez a szolgáltatás jellegéből fakadóan valószínűsíthető volt.
Rendelési idő
A kitöltők 75% elégedett a jelenlegi rendelési idővel, 23% szerint lehetne hosszabb és/vagy rugalmasabb és nincs a válaszadók között olyan, aki elégedetlen lenne. A résztvevők átlagosan 4,68-ra értékelték.
Kapcsolattartás
Elmondható, hogy a felmérésben résztvevőknek nagyon jó tapasztalata van a védőnőkkel való kapcsolattartásban. Telefonos kapcsolattartást 4,65-re, az e-mailen keresztül megvalósuló kommunikációt 3,93-ra és a személyes kontaktálást 4,67-re értékelték. Leginkább telefonon, 83 család, míg e-mailen keresztül a csak 57 család veszi fel a kapcsolatot védőnőjével.
Rendelő véleményezése
A résztvevők 43,7%-a gondolja úgy, hogy a rendelő higiénikus, míg 52,9%-a úgy látja, hogy lehetne egy kicsivel tisztább, 3,4% egyáltalán nem elégedett a higiéniával. Az ellátással kapcsolatos kérdések közül a válaszadók ezt a szempontot találták a leggyengébbnek, de még így is az értékelések átlaga nagyon jó 4,16.
A válaszok alapján úgy gondolhatnánk, hogy a rendelő korszerűségével és felszereltségével nagyon meg vannak elégedve a felmérésben résztvevők. 90%-ban közepes fölötti értéket adtak és átlagosan 4,64-re értékelték, valamint a kitöltők 73,55%-a nagyon korszerűnek tarja a rendelőket. Ezzel ellentétben a következő kérdésre „Milyen területen lenne szükség fejlesztésre?” a válaszadók körülbelül 30%-a korszerűbb eszközöket javasolt. Ez látható a következő diagrammon is, valamint az is, hogy a válaszadók nagy része örülne egy online időpontfoglaló rendszernek és egy kényelmesebb rendelői környezetnek.
Ellátás minősége
Az előző diagrammból, valamint a kapcsolattartásra adott nagyon jó értékelés alapján elmondható, hogy a kitöltők nagy része elégedett a védőnőkkel való kommunikációval. Ehhez hasonlóan a gyermekekre fordított figyelemmel is, ugyanis a kérdések közül ez kapta a legjobb értékelést (átlag: ~ 4,84, módusz: 5). A válaszadóknak csak 9,2%-a gondolja azt, hogy a gyermekére valamivel több figyelmet kellene fordítania a védőnőnek.
A következő diagramon látható a védőnők hozzáállása a kitöltők véleménye szerint. Az ábrán látható, hogy a válaszadók nagy része úgy gondolja, hogy a védőnőjük mindig nagyon kedves és segítőkész.
A problémák gyakoriságára irányuló kérdésnél a válaszadók 87,4%-a sosem tapasztalt problémát, 10,3% szerint ritkán előfordul kisebb-nagyobb probléma. A kitöltők 2,3%-a tapasztal gyakran problémát.
Összességében, úgy gondoljuk, hogy a védőnői ellátásról kialakított általános lakossági vélemény az, hogy nagyon jó minőségű. A fentebb leírtak jól tükrözik az összesített értékelés átlagát, ami ~ 4,72, míg a módusza 5-ös. 80,5% szerint kiváló minőségű, 17,2% szerint lehetne rajta javítani, 2,3% gondolja úgy, hogy nem túl jó.
Javaslatok
Ahogy a többi kérdőív esetén is, ennél is lehetőség nyílt a családok számára javaslatot tenni az önkormányzatnak az ellátás javításának érdekében. Összesen 26 szöveges üzenet érkezett, viszont ebben az esetben a kitöltők legnagyobb százaléka köszönetnyilvánítást és dicséretet fogalmazott meg. Volt néhány javaslat egészségház létesítésére, korszerűbb eszközökre, a szolgáltatás tovább fejlesztésére (mint például továbbképzések védőnők számára) vagy épp igény több információra a várandós gondozás területén.
Ismételten szeretnénk megköszönni Önöknek, hogy a nagytarcsai egészségügyi alapellátással kapcsolatos tapasztalataikat megosztották Önkormányzatunkkal. A továbbiakban is számítunk a véleményükre.
Köszönettel, Humán Bizottság